SORTIDA PLANES SON maig 2008

SORTIDA A PLANES DE SON DE LA COMISSIÓ ESCOLES VERDES

La comissió d’alumnes d’Escoles Verdes de Santa Coloma i la professora Montse Vehí van anar el passat 30, 31 de maig i 1 de Juny a les Planes de Son amb els alumnes i professors de Sant Hilari i Arbúcies. Aquesta activitat va ser organitzada pel programa Escoles Verdes i tenia com a objectiu l’intercanvi de propostes i convivència dels tres centres i l’oportunitat de conèixer un centre sostenible d’alta muntanya.

Es tracta d’un centre de natura i desenvolupament sostenible dels Pirineus, gestionat per la fundació Territori i Paisatge. És un edifici totalment sostenible, equipat amb plaques solars, depuradora, captadors tèrmics, claraboies, caldera i dipòsit de biomassa, finestrals i mur cortina, centre de fauna, observatori astronò-mic...

Pels tres dies ens van preparar un conjunt d’activitats educatives molt interessants que es van dur a terme a l’entorn del centre i a dins mateix, dins del marc de la convivència entre els tres centres en uns equipaments envejables.

El dissabte dia 31 de maig al matí, tot i que el temps no ens acompanyava, vam anar tot passejant al bonic poble de Son a veure un antic molí fariner que ens va permetre descobrir l’antic aprofitament d’aigua com a mitjà de transformació energètica.

Anada cap al molí en mig de la pluja, sota la gavardina (hi som tots nosaltres, excepte Mar i a la Muguet que es van quedar estudiar). En Jesús, el fill de l’antic moliner explicant-nos tot el procés. Mireu l’Ariadna, quina atenció!

A la tarda, després d’assecar-nos, vam fer una de les activitats que més ens van agradar: la visita al centre de fauna de Son. Allà hi ha les espècies més emblemàtiques dels Pirineus i se’ns va permetre apropar-nos a alguns exemplars, com el Gat mesquer o els cabirols. Mireu com s’hi apropen la Sònia, l’Alba, la Montse i l’Ariadna! I no les mosseguen!

Al vespre havíem de fer una observació astronòmica però el mal temps no ens ho va permetre, però ens vam sentir compensats amb una visita al planetari i una sessió d’astronomia a la sala de conferències. Per la foto sembla que ens hi podríem haver adormit, però vam aguantar! Això si, vam agafar torticolis, sobretot l’Alba.

L’endemà, diumenge, més o menys desperts (dos nits fora de casa, ja se sap!) vam fer una activitat molt interessant d’observació dels torrents d’alta muntanya. Vam prendre mostres i vam analitzar els resultats al laboratori. Aquesta activitat ens va permetre identificar i conèixer les diferents espècies vegetals i animals d'un ecosistema aquàtic d'alta muntanya, especialment la fauna macroinvertebrada. Van destacar la gran recol•lectora de macroinvertebrats que és la Mercè i el gran valent que està fet en Borja. Tot plegat una gran experiència.

Després de dinar per última vegada allà, reposar i acomiadar-se dels nous amics, vam tornar cap a casa. El que sí que vam decidir és que l’any vinent farem una retrobada tots plegats en algun altre indret, més a prop o més lluny, però amb ganes de continuar la convivència.

Per increïble que sembli, al final de tot plegat, baldats com estàvem, no vam dormir en cap de les 5 hores d’autocar!

Comissió Escoles Verdes