Trobada anual d'escoles verdes de la Selva

“ESCOLES VERDES” IES SANTA COLOMA DE FARNERS

El programa “Escoles Verdes” sorgeix com un compromís per donar suport a aquells centres educatius de Catalunya que volen, innovar, incloure, avançar, i organitzar totes aquelles accions educatives que tenen la finalitat d’afrontar des de l’educació, els nous reptes del desenvolupament sostenible, és a dir: “un desenvolupament que satisfaci les necessitats del present, sense posar en perill la capacitat de les generacions futures per atendre les seves pròpies necessitats” .

El programa d’Escoles Verdes es va iniciar l’any 1998 com a prova pilot en 12 centres de Catalunya públics i privats de primària i de secundària repartits en tot el territori. Actualment són 233 centres des d’educació infantil, primària i secundària.

El nostre centre de mica en mica va anar entrant en aquest programa i al llarg dels anys s’ha anat desenvolupant.

Una mica d’història

El mes de novembre del 2005 es va posar l’anagrama- placa d’Escoles Verdes.
El 3 de desembre de 2008 ens van renovar el distintiu d’Escola Verda fins al 30 de setembre de 20011.

Durant aquests anys hem intentat portar a terme aquest programa fent diverses acitivitats:

Des de fa uns quants anys estem treballant el tema dels residus. La primera cosa que es va fer es van posar: papereres de color groc, als passadissos i al pati per a la recollida de plàstics i envasos; a l’aula es va posar una cistella per a posar el paper i una tapa de capsa (forrada de color blau) per a deixar-hi el paper escrit per una sola cara i per tant que es pot reutilitzar.
En els Departaments s’ha posat també una caixa pel paper i un recipient pel plàstic.
Al menjador es fa també la recollida selectiva de matèria orgànica i el plastic i també a la sala de professors.

Cada any a l’inici de curs es fa una revisió del protocol de residus així com una revisió de l’estalvi energètic.

Des de l’any 2006 es fa l’ exposició de bolets durant la Fira de la ratafia. També aquest any l’hem fet i ha anat molt bé.

El projecte reutilització dels llibres de text ja fa uns quants anys que s’està portant a terme.

La matèria optativa “Escoles verdes” per als alumnes de 2n d’ESO.

La realització de l’hort a càrrec del professor Lluís Rodella amb la col•laboració dels alumnes de l’aula oberta. Des del curs 2009-2010 es va començar a comercialitzar els productes de l’hort per al professorat del Centre.

La Jornada de Medi ambient s’està realitzant des de fa alguns anys. Durant aquest dia es fan diferents tallers relacionats amb el medi ambient i la seva conservació; reciclatge, cuina amb forn solar, anellament d’ocells, estudi d’un ecosistema, jocs i alguns documentals relacionats amb aquests temes. Aquest mateix dia es fa l’esmorzar ecològic que consisteix en menjar pa (amb foc de llenya) i xocolata del Comerç Just.

Des de fa tres anys té lloc cada any la Trobada de comités ambientals on hi participen alumnes i professors que formen part d’aquest comité. La primera trobada va ser aquí al nostre centre, la segona va ser a Arbúcies i aquest any ha estat a Sant Hilari. Hi ha participat 101 alumnes :20 del nostre centre, hi participaven també dels instituts de Vidreres, Hostalrich, Lloret i Arbúcies, junt amb els de Sant Hilari que són els qui ens van acollir. Va ser una jornada molt interessant i enriquidora. El lema d’aquesta trobada va ser un proverbi africà que pot servir per de manera general:

“Molta gent petita,
en llocs petits,
fent coses petites,
pot canviar el món”

De tant en tant fem una reunió amb els alumnes d’Escoles Verdes per veure junts què podem fer i com ho podem portar endavant tots junts. En aquest moment hi ha molts alumnes interessats i que treballen molt. La propera reunió serà el dilluns 29 de novembre a les 11,15 a l’aula de coordinació per valorar les activitats ja fetes i proposar-ne de noves.

MOLTES GRÀCIES A TOTHOM PER A LA VOSTRA COL•LABORACIÓ!!!

Pilar Margall
(en nom del comité d’Escoles Verdes)